Recenze: Trilogie Hunger Games

Není snad nikdo, kdo by neznal Hunger Games, nejen díky knižní podobě, ale i kvůli filmové adaptaci, kde si zahrála krásná herečka Jennifer Lawrence s Liamem Hemsworthem a Joshem Hutchersonem.

Tentokrát jsem se rozhodla, pro vás čtenáře, připravit recenzi na celou trilogii, i když už jsem jednu recenzi na Arénu smrti vypustila do světa. Ale přišlo mi to zajímavé mít vlastně všechny tři díly pohromadě. Tak pojďme na to!

Suzanne Collinsová, autorka světově proslulé trilogie Hunger Games, kterou jsme měli možnost od roku 2012 zahlédnout i ve zfilmované podobě, dostala myšlenku na námět první knihy v roce 2008 právě v televizi, kde přepínala kanály z reality show na válku v Iráku.

Autorka vybudovala knižní válečný svět do posledního detailu, včetně jmen hlavních postav, které mají skrytý význam. Peeta je v překladu z arabštiny chléb, Katniss je střelkyně nebo rostlina s hlízky podobným bramborám, kterou Katniss sbírala, aby uživila rodinu. I jméno její sestry Primulie spolu se jménem splátkyně z 11. kraje Routa má hlubší význam, obě jsou to rostlinky.

Světově známý autor hororových příběhů jako je To, Stephen King o této knize řekl:

"Je to znepokojivá, násilná, strhující kniha, která generuje téměř neustálé napětí. Nemohl jsem se od ní odtrhnout."

Jiskra zažehla požár! A jestli shoříme my, vy shoříte s námi!

ARÉNA SMRTI

Anotace:

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají... V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Tato kniha byla naprostá pecka! Jelikož jsem milovala knihy Jamese Dashnera, které byly o lidech umístěných v Labyrintu, byla pro mě tato kniha trochu srdeční záležitostí a nezklamala mě. Ačkoli jsem měla v době, kdy mi kniha přišla, zkouškové období a zkoušku z Fyziologie za další dva dny, četla jsem ji místo učení v noci a mezi kapitolami Fyziologie, abych se odreagovala. Pohltila mě a jsem z ní naprosto nadšená. Během asi vážně těch dvou Proto když jsem ji dočetla, hned jsem si stáhla i film, ze kterého jsem byla celkem zklamaná, protože to bylo naprosto jiné než kniha!

"Jsi okouzlující asi jako mrtvý slimák."

"Nikdy nezapomenete tvář člověka, který byl vaší poslední nadějí."

"Nejprve jeden člověk, pak druhý a vzápětí takřka všichni ve shromážděném davu tisknou tři prostřední prsty levé ruky ke rtům a pak je vztahují ke mně. Je to staré a vzácně používané gesto našeho kraje, jež lze občas spatřil na pohřbech. Představuje vyjádření díků a obdiv a užívá se při rozloučení s někým, koho milujeme."

Hodnocení: 5/5

VRAŽEDNÁ POMSTA

Anotace:

Pokračování prvního dílu, kde jsme společně s Katniss mohli procházet drsné Hladové hry pořádané pro potěchu hlavního města Kapitolu, nám přináší nové překvapení v podobě výročních her Quarter Quel, které se konají jen čtyřikrát za sto let. Prezident Snow se pokusí zasadit ránu bouřícím se dvanácti distriktům a proto soutěžící pro výroční Hladové hry nejsou vybráni z řad obyčejných lidí ale mezi ještě žijícími vítězi. Z každého distriktu muž a žena. Distrikt 12 má ale vítěze jen tři, z čehož dva jsou muži. Katniss musí opět do arény.

Vražedná pomsta se mi přečetla stejně jako Aréna smrti strašně dobře a na jeden nádech jsem ji přelouskala. Co Vám budu povídat, každý ví, že Katniss svým činem pobouřila prezidenta Snowa, takže byla nad míru jasné, že to nenechá jen tak. Dívka v plamenech se měla vrátit znovu do arény a bojovat už proti skutečným zabijákům, no ještěže se spojila s Finnickem, že? Nejvíc jsem milovala ale Cinnu, který vlastně odstartoval něco, co bylo mnohem větší než byl on sám a samotné hry.

"Pokud si zoufalá doba žádá zoufalých činů, pak mohu jednat tak zoufale, jak si jen přeju."

Stále doufám, že se do našeho vztahu vrátí původní bezprostřednost, ale část mého já si uvědomuje, že v sobě hýčkám plané naděje. Minulost se nikdy nevrátí.

Hodnocení: 5/5

SÍLA VZDORU

Anotace:

Katniss Everdeenová, dívka v plamenech, přežila, ale její domov byl zničen. Hurikán unikl. Katnissina rodina je v bezpečí. Peetu zajal Kapitol. Třináctý kraj skutečně existuje. Vypuklo povstání. Katniss záměrně zachránili z arény krutých a krvavých čtvrtoher a bez jejího vědomí ji už před dlouhou dobou zapojili do revoluce. Třináctý kraj vystupuje ze stínů a plánuje svrhnout Kapitol. Zdá se, že všichni o pečlivě připraveném plánu vědí – s výjimkou Katniss. Úspěch povstání závisí na její ochotě stát se pěšákem, přijmout odpovědnost za nespočetné životy a změnit budoucnost Panemu. Kvůli tomu musí odsunout stranou svoji zlost i nedůvěru. Musí se stát symbolem revoluce – bez ohledu na to, že cena může být hodně vysoká.

Dobře, tento díl jsem četla nejdéle ze všech tří, i když se mi četla dobře, jen jsem neměl moc času. Síla vzdoru krásně ukončila celou sérii a konečně padly bílé růže! Většina knih psaných v sérii jsou až na první díl zbytečně a uměle prodlužované, aby si autoři "užili" slávy, jak bych tak řekla, ale Suzanne Collinsová není tím typem spisovatelky a knihy nejsou vůbec nudné! Sice dostala zaplaceno, aby vytvořila trilogii, ale zvládla to se ctí a klobouček Suzanne. Knihu jako obě předchozí jsem hltala a čekala, co se kde stane, hlavně v Kapitolu, a jak Katniss konečně zabije Snowa, po jeho smrti prahne tak dlouho. Nejvíc jsem ale toužila vědět, jestli to nakonec vyjde Katniss s Hurikánem a nebo s Peetou. Rozhodně chci doporučit celou trilogii, protože je rozhodně lepší než filmová adaptace a některé věci se ve filmu přeci jen nevyskytují. Sice si nevytvoříte už vlastní fantasy svět, když víte, jaké postavy do filmu vybrali, ale aspoň nebudete mít otázky, jak vlastně Kapitolané vypadali.

"Žijeme v tom sladkém období, kdy se všichni shodují na tom, že se nedávné hrůzy nesmějí nikdy opakovat. Kolektivní vědomí má ale obvykle krátkou paměť. Jsme vrtkavé, pošetilé bytosti s výjimečným darem ničit samy sebe."

"Potřebuji jarní pampelišku. Zářivou žluť, která symbolizuje znovuzrození místo zkázy. Příslib, že život bude pokračovat bez ohledu na naše ztráty. Že může být zase dobrý."

Hodnocení: 5/5

Budu ráda za jakoukoli reakci, zda se Vám tato hromadná recenze líbila, můžete buď napsat komentář a nebo mi normálně napsat i na Instagram. Budu se těšit na Vaše reakce.