Recenze: Vůně citrónu

Milujete citrony, českou literaturu a nebojíte se vážnějších sociálních témat? Tak si rozhodně musíte pořídit i Vůni citrónu.

Kniha mladé české spisovatelky Sam Xabyssus neboli Kateřiny Doležalové s názvem Vůně citrónu vyšla

15. 4. 2021

stejně jako Světla nad močálem. Tuto knihu se rozhodlo vydat nakladatelství Fragment, ale já měla tu možnost ji přečíst ještě vůbec předtím než měla kniha samotnou obálku a rozhodovalo se jestli má vyjít nebo ne. Opět v rámci spolupráce s Humbookem, za co bych jim chtěla ještě jednou poděkovat.

A co od knihy očekávat?

PRAVOU LÁSKU

VELKOU DÁVKU CITRÓNU

CITÁTY

PROSTŘEDÍ Z KAVÁRNY

"Co se stane, když se otevřeme druhým?"

Alison je přesvědčená o tom, že ji už nic nepřekvapí. Pak ale do její kavárny začne chodit Sam. Tichá dívka, která ve dvě přijde, objedná si čaj s sebou, ale posadí se s ním ke stolečku. Úderem čtvrté se zvedne a odejde. Jen samotná Sam ví, proč to dělá. Kus sebe nechala v rodné zemi a v Anglii se teď stará především o druhé. Svá tajemství si pečlivě střeží a sdílet s druhými je nepotřebuje. Potom se však něco změní a ona zatouží po pravém opaku.

"Jsi umění

snad to víš

vůně citrónu

snad mi odpustíš."

"Za pultem

vařila mi kávu

a smála se tak krásně,

že jsem ji nejen musel

dát spropitné,

ale i své srdce."

Kdo miluje kavárenský život a knihy, určitě by si neměl knihu nechat ujít. Vůně citrónu vás doprovází celou knihou a hltáte stránku po stránce. Sedíte duchem v kavárně, objednáte si kávu a citronový zákusek a jen si tu knihu užíváte všemi smysli. Neskutečně se mi líbí, že se autorka nebála ukázat světu, že i láska mezi dvěma ženami existuje a nemusí se za to stydět, jak je důležité jít si za svými sny a užívat si života, který je tak krátký a nikdy nevíte, co se může přihodit. Zároveň poukazuje na to, jak může být život nemilosrdný a nedá vám spát. V knize je cítit bolest a láska, vlastně cítíte soucit k těm, ke kterým nebyl život spravedlivý a co jsou vážně nemocní. A ještě je kniha plná různých citátů, které vás občas donutí se zastavit a přemýšlet. Jediné, co mi tedy vadilo, bylo, že se kniha rozdělila na dvě sekce, kdy první část byl příběh Alison až do konce a pak se to celé vrátilo ve druhé části na začátek a začala mluvit Sam. Za mě by bylo rozhodně lepší, kdyby se to střídalo a vzájemně doplňovalo rovnou. Celkově bych tak knihu zhodnotila asi tak, že miluju citron.

"Jsi jedinečný jako růže pro Malého prince, i kdybys byl v jejich nekonečné zahradě, pro mně jsi vždy ta jedna jediná."

Hodnocení: 4/5