top of page
  • Obrázek autoraLenny.cka

Recenze: Deset malých černoušků

Každý zná říkanku o deseti malých černoušcích, ale víte, kde je tato básnička zakomponovaná? Samozřejmě, že ve stejnojmenné detektivce, kterou napsala královna všech detektivních románů.

Dílo Deset malých černoušků je jedním z mnoha detektivních románů celosvětově proslulé spisovatelky, který se stal však jejím nejúspěšnějším vůbec a má dokonce hned několik filmových zpracování.

Agatha Christie nebo také Agatha Mary Clarissa lady Mallowanová ve vlastním životopise o této knize uvedla:


„Napsala jsem tu knihu, protože napsat ji bylo tak těžké, až mě ten nápad fascinoval. Černoušky jsem napsala po příšerně složitém promyšlení a měla jsem radost, co jsem z toho udělala.“


Mimochodem Deset malých černoušků autorka zařadila mezi její nejoblíbenější knihy z vlastní tvorby, psaní si totiž náramně užila.


ANOTACE:

Nejprodávanější detektivka všech dob, nyní rovněž ve vynikajícím britském seriálovém zpracování pod názvem Až tam nezbyl žádný.

Agatha Christie proslula svou láskou k dětským říkankám a básničkám. Důmyslné spojení zdánlivě nevinné slovní hříčky s vražednou zápletkou patřilo k jejím oblíbeným – a v románu Deset malých černoušků z roku 1939 dovedla tuto kombinaci k nepřekonatelnému vrcholu.

Do luxusního sídla na osamělém ostrově se sjíždí několik hostů. U večeře se dozvídají děsivou pravdu o tom, proč sem byli pozváni – desítka přítomných včetně sluhy a kuchaře zde má stanout před tváří spravedlnosti. V neúprosném rytmu známého popěvku tu den po dni ubývá figurek na stole v jídelně a s nimi jeden po druhém vyhasínají životy obviněných. Zemřou všichni. Kam však zmizel vrah?

 

Deset malých černoušků hostil děda Vševěd,

jeden z nich se zakuckal, zbylo jich jen devět.


Devět malých černoušků chtělo sypat kosům,

jeden se včas nevzbudil, zbylo jich jen osm.


Osm malých černoušků vyšlo si hrát před dům,

jeden z nich se potloukl, zbylo jich jen sedm.


Sedm malých černoušků šlo naštípat klest,

jeden z nich se posekal, zbylo jich jen šest.


Šest malinkých černoušků chtělo vybrat med,

čmelák píchl jednoho, zbylo jich jen pět.


Pět malinkých černoušků k soudu spolu míří,

jeden z nich se soudcem stal, zbyli jenom čtyři.


Čtyři malí černoušci nechali všech pří,

jeden z nich šel pasti klást, šli do světa tři.


Tři malincí černoušci šli ulovit lva,

medvěd sežral jednoho, zbyli jenom dva.


Dva malincí černoušci chodili dvě hodiny,

jeden klesl na skále, a tak zbyl jen jediný.

Jeden malý černoušek vztek měl na svět zrádný,

proto se sám oběsil - a tak nezbyl žádný.

 

Deset malých černoušků jsem poslouchala jako audio knížku a nesmírně mě bavila. Je to taková knižní klasika, ke které jsem se dostala až vlastně teprve teď a to jen díky čtenářské výzvě, kde bylo za úkol přečíst knihu, kde hraje důležitou roli dopis a díky tomu, že jsem četla minulý rok Dopisy ztraceným, tak jsem musela hledat jinou variantu. Z možností, co už ostatní čtenáři četli na toto téma, jsem objevila právě tuto tutovku a podařilo se mi jí sehnat v audio verzi a byla jsem nesmírně spokojená. Bála jsem se, že jako většina klasik mi nebude svým stylem psaní vyhovovat, ale mile mě překvapila.


Knížku jsem měla zařazenou ve Čtenářské výzvě 2021 na Databázi knih pod tématem:

8. Kniha, ve které hraje důležitou roli dopis

Hodnocení: 5/5

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Recenze: To

bottom of page