Recenze: Hana

Pro kvalitní literaturu se nemusí chodit daleko. I u nás v Česku se najdou klenoty, které stojí za to si přečíst. Chloubou české literatury je knížka Hana.

Nádherná knížka nejen vzhledem je již třetím románem české autorky Aleny Mornštajnové. Mornštajnová napsala dosud jen čtyři díla. Její prvotinou je Slepá mapa, která byla nominována na Knihu roku 2014, ale svět spatřila až v roce 2018, kdy ji vydalo nakladatelství Host. Nakladatelství host se ujalo všech jejích dosud vydaných knih a těmi mimo Slepou mapu a Hanu je Hotýlek a Tiché roky.

Zajímavostí této knihy je její samotný obal, kolem věnečku jsou umístěny čtyři věty: Maminka má narozeniny, Ironie osudu, Rozhlas hlásí smrt, A co budu dělat já? Začáteční písmena dávají dohromady jméno Mira, takže na obalu jsou uvedeny obě hrdinky příběhu. Navrhla to sama autorka a nakladatel si toho ani nevšiml.

Anotace:

Je zima roku 1954 a devítiletá Mira se navzdory zákazu svých rodičů vypraví k řece jezdit na ledových krách. Spadne do vody, čímž se její neposlušnost prozradí, a je za to potrestána tak, že na rodinné oslavě nedostane zákusek. Nevinná příhoda z dětství však pro Miru znamená zásadní životní zvrat. Následuje tragédie, která ji na dlouhá léta připoutá k nemluvné a depresivní tetě Haně a poodhalí pohnutou rodinnou historii, jež nadále popluje s proudem jejího života jako ledová kra.

Příběh, vycházející ze skutečných událostí, popisuje Alena Mornštajnová ve strhujícím tempu a se smyslem pro dramatičnost, až má čtenář pocit, že sleduje napínavý film. Zůstává jen otázka, zda se kra osudu nakonec přece jen rozpustí…

"Obuj si moje boty, projdi si můj život a pak budeš mít právo mě soudit."

"Radili mi, že mám zapomenout, protože nechtěli slyšet to, co bych mohla vyprávět."

Tuto knížku objevila čistě náhodou ještě ve školní knihovně spolu se Slepou mapou, když jsem vracela knížky k maturitě. To už je rok. A musím říct, že mě naprosto uchvátila. Nejraději čtu knížky z období druhé světové války, o holocaustu ... je to drsné téma, ale aspoň si člověk uvědomí, jací lidi dokážou být vůči ostatním a neberou ohled ani na děti. Je to opravdu neskutečně krásná kniha, kterou by si měl každý, kdo ji ještě nestihl přečíst, rozhodně zařadit do seznamu četby. Díky ní se stala autorka jednou z mých oblíbených a hned jsem se pustila do Slepé mapy.

Knížku jsem měla zařazenou ve Čtenářské výzvě 2019 na Databázi knih pod tématem:

17. Kniha jejíž děj se odehrává ve vězení

Hodnocení: 5/5