Recenze: Levandulový pokoj

Francie, filosofie, knihy, cestování a láska! Přesně o tom se píše v knize Levandulový pokoj, kde se stala kniha lékařem, který stanovuje diagnózu, a zároveň lékem všech nemocí.

Německá autorka Nina George (nebo také Nina Kramer či Anne West) se živí jako spisovatelka na volné noze už od roku 1993, avšak její díla nejsou tak veleúspěšná, jak bychom od dlouhodobě píšící spisovatelky čekali. Její díla nejsou téměř, alespoň pro mě, známá, dost možná za to mohou i její pseudonymy a témata, o který píše. Říkají vám něco tato díla: Chrám afrodity/Na maškarním bále, Proč muži jsou tak rychle hotoví a ženy to jen předstírají, Přístav naděje, Krása noci nebo Kniha snů? Ani mně.

Avšak nějakým způsobem si mi v knihovně objevila její asi nejproslulejší/nejznámější kniha Levandulový pokoj, kterou jsem původně ani neplánovala číst, ale nějakou náhodou se mi dostala do ruky, a tak jsem si ji s chutí přečetla.

Anotace:

Pařížský knihkupec Jean Perdu ví naprosto přesně, jaká kniha dokáže zmírnit určitou bolest duše. Na své lodi plné knih, kterou nazval Literární lékárna, prodává romány jako medicínu pro život. Jen sám sebe nedokáže vyléčit. Už jednadvacet let se trápí odchodem krásné provensálské dívky Manon, která ho opustila, když v noci spal. Nezůstalo mu po ní nic, jen dopis, který se nikdy neodvážil otevřít a přečíst. Až do letošního léta…

"Máme jen tento život. Chci ten svůj prožít s tebou, ale nemám v úmyslu tě v tom tvém rušit."

"Strach změní tvé tělo jako nešikovný sochař dokonalý kámen."

"Ten, kdo něco umí, je spíš nenáviděn než milován."

"Velkou chybou je, že tolik lidí, především žen, je přesvědčeno, že musí mít dokonalé tělo, aby byli milování. Přitom tělo musí jen umět milovat. A nechat se milovat."

Upřímně jsem nečekala, že mě bude tak bavit. Nejvíc jsem se zamilovala do životní filosofie Jeana, který "ordinuje" knihy ve své loďce lidem jako náplast na jejich bolavou duši, zatímco on sám ji má zdevastovanou čekáním na svou lásku, která mu zmizela ze života ze dne na den bez rozloučení. Líbil se mi ten parádní nápad mít vlastně knihkupectví na loďce, se kterou vyjel po řece z Paříže až k domovu jeho Manon a doslova proplul celou Francií. Jak ORIGINÁLNÍ! Knížku bych všem chtěla strašně moc doporučit, jednak to není bestsellerová a všude propagovaná literatura, jak to dnes bývá, a jednak je prostě krásná.

Hodnocení: 4/5

"Kniha je lékař a zároveň i lék. Stanovuje diagnózu i terapii."