Recenze: Noci běsů

Česká YA literatura je tu a s ní i nová kniha s pozoruhodným přebalem Noci běsů od autorky bestselleru Zmizení Sáry Lindertové Kateřiny Šardické.

Mladá česká autorka Kateřina Šardická vystudovala obor Teorie a dějiny filmu v Brně, kde dnes nakonec žije a píše. Především se ale věnuje dramaturgii. Dosud napsala zatím dvě knihy, o jejichž vydání se postaralo nakladatelství Fragment, přitom hned první dílo, které napsala, Zmizení Sáry Lindertové ji přineslo úspěch. Druhé dílo teprve budeme moci spatřit v knihkupectvích již brzy a to od 22.-24. 9. 2020!

Kniha Noci běsů se mi do rukou dostala v elektronické podobě opět od holek z Humbooku jako recenzní výtisk, za což bych jim tímto způsobem chtěla moc poděkovat.

Anotace:

Před dvanácti lety v zapadlé vesnicí v pohraničí, kde platí vlastní pravidla a lidé stále věří ve staré bohy, zmizely beze stopy čtyři děti. S jejich ztrátou se rodiny vyrovnaly po svém, nikdo však nedoufal, že se po letech tři ze čtyř ztracených vrátí. Astrid Mahlerová je jedním z nich, její bratr však tolik štěstí neměl, doposud k němu nevedou žádné stopy a nikdo nedokáže odpovědět na otázku, co se Maxovi stalo. Během podivných zimních nocí na přelomu roku, kdy se podle pověr stírá hranice mezi světem skutečným a magickým, kdy vesnicí po setmění kráčí stvoření, která do jejich světa nepatří, Astrid při pátrání po bratrovi čelí pohřbeným rodinným tajemstvím i stále děsivějším nočním můrám, které se stávají opravdovými...

Ukázka:

Noci běsů
.pdf
Download PDF • 21KB

Předci věřili, že právě na zimní slunovrat se Dažbog jako dítě rodí pod zemí, později dospívá během jara a v nejvyšší síle je o letním slunovratu, po té začíná postupně stárnout, až o zimním slunovratu opět umírá a znovu se rodí.

Kniha byla napínavá jako kšandy už od úplného začátku. Líbil se mi ten nápad propojit svět, kterým nás rodiče strašili od útlého dětství, se světem snů a kleteb. Od této české autorky jsem dosud četla pouze tuto knihu a musím říct, že píše tak čtivě, že se od čtení nedá odpoutat. V mnohých úsecích jsem měla i dokonce sama strach z toho, co se děje, protože jsem to četla před spaním a nebylo by příjemné, kdybych měla prožít, co prožívaly hlavní postavy. Hlavně bych si nedokázala představit, kdybych byla 12 let mimo a následně se vrátila do světa, který se za tu dobu tak změnil a který by mě těch 12 let považoval za mrtvou. Co se týče přebalu, tak jsem nadšená, jak ho jeho autorka vymyslela. Ručně kreslená přebal má prostě něco do sebe a ty tři kresby, které můžeme najít uvnitř, jsou prostě dokonalé. Mimo jiné jsem naprosto nadšená z té nespisovné češtiny. Jako by se to odehrávalo u nás na vesnici, jen ... krapet tu ale žádné čáry nejsou.

Hodnocení: 4/5